Startnotitie masterplan mobiliteit
Raadsvoorstel Ontwikkelkader Evoluon
Betoog Rudy Reker
9 mei 2023
7.1 Raadsvergadering: Raadsvoorstel Startnotitie masterplan mobiliteit
Voorzitter, dank u wel,
Al eerder heb ik hier gezegd voorzitter, dat u ook met dit Masterplan Mobiliteit helemaal op de verkeerde weg zit. En hoe langer u deze weg blijft volgen, hoe moeilijker het zal worden om op uw schreden terug te keren.
Bij de commissievergadering is eerder al genoteerd dat de LPF een negatieve grondhouding heeft, omdat Eindhoven door dit plan “morgen niet mooier wordt”, maar verder verschraald. Daar wil de Lijst Pim Fortuyn niet aan mee werken. Mensen, zowel bewoners als bezoekers, laten zich niet dwingen.
19 april 2023
Of ik als raadslid een stukje wil schrijven over de mobiliteit in Eindhoven. Nou dat wil ik graag doen, omdat de mobiliteit in onze stad om meerdere redenen zwaar onder druk staat. Is het niet om het dichtslibben van wegen tegen te gaan, dan wel om de CO2 uitstoot te verlagen. Wij kunnen het eens zijn met de gedachte dat doorgaand verkeer niet persé door het centrum naar de andere kant van de stad hoeft te rijden. Dat zou over de Ring mogelijk moeten zijn. Maar is het dat ook?
Als het aantal inwoners van onze stad forst groeit ontkom je er niet aan dat ook de mobiliteit meer toeneemt. Als alternatief zonder auto leven of met het OV, scooter, fiets of gewoon te voet is voor veel mensen om meerdere redenen niet weggelegd.
Met wegen smaller maken creëer je filevorming, CO2, fijnstof, stikstof en ergernis. Een goede doorstroming zou dus prioriteit moeten hebben. Anderzijds komen er steeds meer elektrische voertuigen i.p.v. op fossiele brandstof. Bovendien staan we aan de vooravond van een Waterstoftijdperk.
Snelfietspad van de HTCE naar De Run/ASML door het Ooievaarsnest
Met - volgens het buurt comitee - onjuiste beantwoording door het college op 9 mei 2023. Wordt vervolgt.
17 april 2023
Geacht college,
Al vanaf 2018 loopt er een ferme discussie van een door het college van Eindhoven en Veldhoven “uitgedokterde route” van een snelfietspad van de High Tech Campus, via het bestaande fietspad langs de vijver bij Hanevoet/Ooievaarsnest naar de Hunenborg en de Ulenpas. En zo verder onder het tunneltje door naar en over De Run 4200 in Veldhoven. Eerder werd dit voornemen door een lid van onze fractie behandeld, maar omdat het leed dat snelfietspad heet, blijft aanhouden ben ik zelf uitgebreid met een van Belangengroep Leefbaar en Verkeersveilig Ooievaarsnest de beoogde route gaan bekijken.
Vooropgesteld wil ik zeggen dat ik geen HBO heb gevolgd voor verkeersdeskundige, maar dat is bij deze “uitgedokterde route” ook niet noodzakelijk. Met alle rijbewijzen op zak en meer dan een miljoen kilometer in alle werelddelen met verschillende voortuigen op de weg mag je wel spreken van enige ervaring.
Raadsvoorstel Ontwikkelkader Evoluon
(meningsvorming)
Betoog Rudy Reker
11 april 2023
Voorzitter, dank u wel,
Het Evoluon is een van de iconen van onze stad. De Tilburgseweg als huidige afscheiding van het Evoluon is vanaf het begin ontworpen als één van de poorten naar het stadscentrum. Dit soort verbindingen heb je broodnodig wil je Eindhoven als stad bereikbaar houden. Leg deze belangrijke opmerking voorzitter niet aan de kant. Dat zou jammer zijn.
Tegelijkertijd is de huidige (verhoogde) Tilburgseweg een barrière tussen een groot deel van Strijp, het Evoluonpark en het park aan de Jacob Oppenheimstraat. Aan de andere zijdes heb je de Noord Brabantlaan en de Beukenlaan met zijn grote rotonde. Wegen die het Evoluonpark momenteel begrenzen in haar uitbreiding, maar daar is wel wat aan te doen. Dat ga ik u dadelijk vertellen.
Voorzitter,
Wat er nu volgens dit Raadsvoorstel bij het Evoluon staat te gebeuren is niet de ontwikkeling die je als Metropool en Brainportstad zou moeten willen uitvoeren. Het zou een gemiste kans zijn, als wij als stad dit microplannetje rondom het Evoluon gaan uitvoeren. Er zal eerst op integraal stedenbouwkundig en mobiliteitsgebied naar deze grotere, samenhangende zone moet worden gekeken. M.b.v. tot rijksgelden en Europees geld, kan dit gebied véél beter worden aangepakt. Daarmee kun je vele vraagstukken integraal en langjarig oplossen.
Voorzitter,
Qua inwoneraantal is Eindhoven de 5de stad van ons land. Maar op het gebied van kennis en innovatie zijn wij de hoofdstad van Nederland en ver daarbuiten! Buit dit gegeven uit en toon geen bescheiden Calimero gedrag. Dat past ons als Eindhoven niet.
Raadsvoorstel Ontwikkelingsvisie Stadshart Woensel
Betoog Rudy Reker
4 april 2023 Raadsvergadering
Voorzitter, dank u wel,
Ik wil mevrouw Hofman van het CDA complimenteren met deze uitstekende motie. Daarom dienen wij deze dan ook graag mee in.
Ja voorzitter, Woensel XL heeft met spoed een grondige opknapbeurt nodig om het winkelcentrum uit het slob te halen en weer aantrekkelijk te maken voor het winkelende publiek. En ja, tegelijkertijd worden er in het centrum 2.500 woningen bijgebouwd. Woningen die Eindhoven hard nodig heeft. Maar dat komt later aan de orde.
De verkeerssituatie en circulatie waar deze motie over gaat kwam eerder ook ter sprake, maar dat kwam tijdens de infoavond in de Queen Bee, 2 weken geleden en in de meningsvorming van vorige week niet duidelijk uit de verf.
Maar de wethouder vertelde eerder wél in haar bijdrage, dat dit de enige structuur, jawel "de enige structuur is die wordt meegenomen in verdere uitwerkingen van deze ontwikkelingsvisie". Ikzelf vond dat geen passende opmerking naar de raad.
Gisteren pas, (!) mochten wij de digitale versie van de voorgestelde infrastructuur ontvangen. En bij bestudering van de verschillende situaties dacht ik:
'Je moet als college de huidige ondernemers in het winkelcentrum Woensel, Eindhovense burgers en iedereen die met de auto voorheen in het winkelcentrum kwam, of gebruik maken van de Genovevalaan, Roosenveltlaan, Bisschop Bekkerslaan en de Winston Churchilllaan, wel heel erg haten om dit verkeerscirculatieplan serieus aan deze raad voor te leggen.'
Betoog Rudy Reker
21 maart 2023
Voorzitter, dank u wel,
Wij als Lijst Pim Fortuyn hebben dit masterplan mobiliteit goed gelezen. En het eerste wat bij ons opkwam was de gedachte; ‘Dit college slaat op het gebied van mobiliteit helemaal door naar de verkeerde kant.’ Wij kunnen het eens zijn met de gedachte dat doorgaand verkeer niet persé door het centrum naar de andere kant van de stad hoeft te rijden. Dat zou over de Ring mogelijk moeten zijn. Maar is het dat ook?
Voorzitter, het antwoord hierop is een grote NEE! Al jaren niet meer. Met name in de spits, die steeds vroeger begint en later eindigt is de Ring niet berekend op het aantal huidige voertuigen. Met als gevolg dat de toevoerwegen naar de Ring, bv. de John F Kennedylaan vol staat met auto’s die linksaf richting Stratum willen rijden. Met als gevolg dat er dagelijks nogal een aantal verkeerszonden worden gemaakt om deze file te ontwijken.