Aanpak Marokkaanse risicojongeren

Bijdrage fractie Lijst Pim Fortuyn CIE JGOSC / BEZ 10-2-2009
Plan van aanpak Marokkaanse risicojongeren
Allereerst is onze fractie blij – zelfs opgelucht – dat de problematiek van Marokkaanse risicojongeren zonder de valse facade van politieke correctheid besproken kan worden. Vóór de opkomst van Pim Fortuyn werd deze discussie in de kiem gesmoord – tegen beter weten in.
Wij zullen een afzonderlijke beoordeling geven van de verschillende projectlijnen uit het plan van aanpak, om te beginnen de projectlijn opvoedings- en opgroeiondersteuning. Deze projectlijn vormt geenszins een effectieve aanpak van de straatterreur waarbij mensen op straat worden uitgescholden, bespuugd en bedreigd, noch van de criminaliteit. Puntsgewijs kunnen wij over deze projectlijn het volgende opmerken:
- De inzet van een medewerker van Marokkaanse afkomst bij het Centrum voor Jeugd en Gezin staat haaks op integratie – wat wij al eerder in deze commissie hebben aangekaart.
- Moskeeën en imams betrekken om gemeentelijk beleid te verwezenlijken is vanuit het oogpunt van scheiding van kerk en staat onacceptabel. Evenals vanuit het oogpunt van integratie, omdat het de greep van de – zeker in deze stad – veelal uiterst conservatief of zelfs fundamentalistisch ingestelde moskeeën – zoals vandaag nog in de krant te lezen was - op de Marokkaanse gemeenschap alleen maar versterkt. Niet de islamitische waarden, maar de Nederlandse waarden dienen het uitgangspunt te zijn.
- Hetzelfde geldt voor het vergroten van “interculturele competenties” – het is de omgekeerde wereld dat hulpverleningsorganisaties hun kennis over de Marokkaanse cultuur moeten vergroten – ook dit staat haaks op integratie en inspanningen die worden verricht voor inburgering in de Nederlandse samenleving.
Ook de projectlijn ‘Communicatie met de Marokkaanse Gemeenschap’ heeft in het kader van integratie juist een averechtse werking.
Daarom is het beter om in te zetten op de projectlijn Onderwijs in plaats van opvoedings- en opgroeiondersteuning, omdat goed onderwijs altijd een stevige basis vormt voor de opvoeding van jongeren.
Voor wat de projectlijn ‘Toezicht, drang/dwang en zorg’ betreft, zou de paragraaf ‘Drang- en dwangmaatregelen’ ten opzichte van met name de harde kerngroep en de risicojongeren de kern van het beleid moeten zijn. Alle eventuele andere maatregelen dienen aanvullend op dit beleid te zijn, deze groep die zelf schuldig is aan harde straatterreur – een term die ik niet verzin maar die letterlijk in het raamplan genoemd wordt – verdient niets anders dan een harde aanpak.
Het is verbazingwekkend om te zien dat tegen deze straatterreur niet eerder bestuursrechtelijke dwangmaatregelen zijn ingezet. Waar andere steden met soortgelijke problemen – zoals Ede, wat toch een veel kleinere gemeente is dan Eindhoven – deze maatregelen effectief inzetten, schroomt onze gemeente zelfs om cameratoezicht in te zetten om de veiligheid en leefbaarheid van haar burgers te waarborgen.
Ook zal met de Veiligheidsdriehoek ferm ingezet moeten worden op de strafrechtelijke maatregelen. De huidige voorliggende projectlijn stelt dat strafrechtelijke interventies pas worden ingezet als andere maatregelen niet doelmatig blijken. Wij zouden juist het omgekeerde willen zien: tegen straatterreur juist stevige strafrechtelijke sancties inzetten en waar dit niet haalbaar is andere interventies overwegen.
Inplaats van 150.000 euro in te zetten voor ‘straatcoaches’ hoort gewoon de politie op te treden, hetzelfde geldt voor de 135.000 euro voor de gezinscoaches.
Overigens zijn wij van mening dat de bedoelde dwangmaatregelen niet alleen moeten worden ingezet tegen Marokkaanse risicojongeren – maar tegen álle risicojongeren in de stad – wij discrimineren immers niet. Desalniettemin is het van belang om de Marokkaanse risicojongeren als een van de grootste overlastveroorzakers daadkrachtig aan te pakken.
Tot slot voor wat de preventie betreft: zolang cruciale schakels in de preventie in de vorm van buurtactiviteiten – zoals de VTA Hagenkamp – met sluiting worden bedreigd voert deze gemeente een ineffectief beleid.
Commentaar bij de termijn van het college:
In haar beantwoording laat wethouder Mittendorff (CDA) weten dat zij het verzoek van de PvdA – wat onder andere door de VVD ook van harte wordt ondersteund – om in het kader van de aanpak van Marokkaanse risicojongeren eventueel subsidies te verstrekken aan moskeeën zal onderzoeken binnen de huidige subsidieregels. Het mag duidelijk zijn dat wij als Lijst Pim Fortuyn deze grove schending van de scheiding van kerk en staat schandalig vinden. Derhalve moet het zeker niet mogelijk zijn dat buiten de raad om ambtelijk besloten kan worden over dergelijke subsidies – vanuit de raad moeten we hier een halt aan toe kunnen roepen. De wethouder gaf daarop aan dat zij dit “zal meenemen”.
Een andere opmerkelijke uitspraak van wethouder Mittendorff is dat de omgeving tegenwoordig ook steeds minder accepteert van hangjongeren. Daarop stelt de fractie Lijst Pim Fortuyn aan de wethouder de vraag hoe zij dit denkt uit te kunnen leggen aan ouderen die – wanneer zij door deze hangjongeren van hun tas worden beroofd - hun heup breken. Als reactie hierop gaf de wethouder aan dat het in zo’n geval gaat om een groot menselijk drama – maar tevens draait zij er om heen door te stellen dat het in zo’n geval gaat om criminaliteit en daar gaat niet zij, maar de burgemeester over. Een zwak en ontwijkend antwoord, evenals dat zij stelt het niet met onze fractie eens te zijn dat “het drang- en dwanggebeuren de kern van het beleid moet zijn”, aldus Mittendorff.
Burgemeester Van Gijzel gaf in zijn termijn aan een bestuursrechtelijke invulling te wensen tussen het gemeentelijk beleid en het strafrecht. Zo wil hij afspraken maken in de Veiligheidsdriehoek over het voorwaardelijk sepot, om te voorkomen dat het gezag van de buurtbrigadier wordt ondermijnd. Ook wil hij in dit kader afspraken maken over hoe het OM het bestuursrechtelijk traject kan ondersteunen. Verder heeft de burgemeester gebieden aangewezen voor gebiedsverboden om zo strafrechtelijk verder te kunnen – op verzoek van onze fractie zal de burgemeester een overzicht van deze gebieden verstrekken.
Woordvoerder AWJA van Hattem
10-2-2009 Fractie Lijst Pim Fortuyn