Politiek Beleidsplan

De politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn Eindhoven is in 2004 opgericht vanuit de landelijke partij die in 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer kwam.
Maar ...wat doen en willen  wij in Eindhoven? (Lees verder)

Fractieleden Lijst Pim Fortuyn

Rudy Reker
Fractievoorzitter

 
Reker-Lilian Wiebers
Fractiemedewerkster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damian Dassen
Commissielid Lijst Pim Fortuyn.
Bestuurslid
Jonge Fortuynisten

  


Tom van den Boomen
Commissielid

     Jonge Fortuynisten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Stef Kleine Staarman
Voorzitter
Jonge Fortuynisten 

 

 

 

 

 

 

 

 
Timo Hoogerwaard
Secretaris
Jonge Fortuynisten

 

 

Zeven boze dromen van een superlinks en autohatend college

Raadsvoorstel Masterplan Mobiliteit 2050

5 maart 2024

Een masterplan Mobiliteit in onze stad waarbij de mens centraal staat.

Voorzitter, dat klinkt fantastisch!

Met woorden van deze strekking begint dit Raadsvoorstel. Maar als wij inzoomen op dit Raadsvoorstel blijft er bar weinig over waar wij ons over kunnen verheugen.

Voorzitter,
Vlak nadat het Eindhovens Vogel en Dierenpark Animali in 1951 werd geopend, werd Anton Pieck – u kent de naam vast nog wel – door een Eindhovense cineast Peter Reijders benaderd omdat deze in het buitengebied rondom Animali, ten zuiden van deze stad wel een sprookjespark wilde bouwen. Uiteindelijk hebben deze mannen naar rijp overleg hun dromen in Kaatsheuvel kunnen realiseren.

Daar bevindt zich nu het grootste attractiepark van de Benelux, de Efteling. Het prachtige en drukbezochte Eindhovens Vogel en Dierenpark Animali bestaat al twintig jaar niet meer.

Het voorstel zoals het voor ons ligt, zo beschrijft u dat voorzitter, is samengevat in zeven dromen. De LPF heeft het voorstel goed gelezen en inderdaad, het is de hoogste tijd dat u wakker wordt en deze dromen, beter gezegd deze nachtmerrie, snel vergeet. Eindhoven mag geen tweede Efteling binnen onze stadgrenzen worden. Dan zou het rampenscenario voor onze stad compleet zijn.

Voorzitter,
Om een masterplan en mobiliteitstransitie met succes te kunnen uitvoeren moet u uitgaan van goede realistische en uitvoerbare plannen. Zeker nu deze stad momenteel een enorme expansieve bevolkingsgroei doormaakt. U doet met dit Masterplan helaas het tegenovergestelde.

Ik zal in het kort uw zeven dromen behandelen.

Droom 1. Mobiliteit is verbinding
Alles is dichtbij.
Maar als u dat gaat koppelen aan een 15-minutenstad, waar voorzieningen binnen 15 minuten lopend of fietsend zijn te bereiken bent u hardop aan het dromen. Niet alle inwoners en zeker niet de ouderen en mindervaliden onder ons zijn hiertoe in staat.

Een passend netwerk voor elke vervoerswijze.
Maar zorg dan wel dat het vervoer van het netwerk gebruik kan maken. Ondernemers in heel Eindhoven worden door dit college zwaar op kosten gejaagd omdat ze met hun eigen vervoer, die op fossiele brandstof loopt, de Ring na 2030 niet meer mogen oversteken.
En wat doen we met de tienduizenden auto’s van gewone burgers die binnen de ring wonen en straks hun heilige koe niet meer bij, of in de buurt van hun woning kunnen parkeren?

Hubs als verbindende schakels.
Multimodale overstappunten vormen de verbindende schakel. U bedoelt hiermee toch niet het verdwijnen van meerdere opstappunten bij de HOV4? Van 6 naar 4 opstapplaatsen?

Droom 2. Mobiliteit is vrijheid voor iedereen.
Vervoer is beschikbaar en betrouwbaar.
Wordt dik onderstreept en aan ons als inwoners wijs gemaakt, dat dit in onze stad blijvend zal zijn. Dit argument gebruikte ik destijds al in mijn showroom om kopers te overtuigen als een van de voordelen van het kopen van een auto. Maar toen bestonden er nog geen anti-auto-colleges zoals we momenteel in onze stad hebben.

Bij deze droom no. 2 zien we nog zo’n kreet staan.

Iedereen een betaalbaar duurzaam vervoersalternatief en het vervoer is toegankelijk.
U kunt als college niet zeggen dat dit in Eindhoven al zo is of gaat komen met dit Masterplan. Vraag het maar eens aan hen die dagelijks met het Openbaar Vervoer moeten reizen. In de Efteling zijn we vrij en hebben we voldoende tijd om op het volgende ritje te wachten. Het dagelijks leven is andere koek.

Droom 3. Mobiliteit is ruimte maken.
Hier komt de aap uit de mouw. Vele tienduizenden nieuwe woningen gaat dit college binnen onze stadsgrenzen bouwen en er wordt drastisch gesneden in het aantal huidige parkeerplaatsen op straat !!!!

Waar moeten deze bewoners, waarvan vele vanwege hun werk niet zonder auto kunnen hun auto laten? En hoe zit het met de 50.000 nieuwe bewoners? Zouden die geen auto nodig hebben? Ikzelf heb twee auto’s en kom er regelmatig een tekort.

En jawel, ook het fiets-parkeren moet in deze stad inpandig gerealiseerd worden.

Droom 4. Mobiliteit is schoon.
Mobiliteit zonder uitlaatgassen.
Zero emissie voorzitter, daar is de Lijst Pim Fortuyn een groot voorstander van. Maar niet met de – voor de gewone mensen onbetaalbare elektrische auto. Dat is het paard achter de wagen spannen. Wij zitten nu al met infrastructurele problemen wat betreft het aantal laadmogelijkheden en het opwekken van voldoende stroom. Neem van mij aan voorzitter, dat de tijd de schaarste niet zal inhalen.

En als we het over schoon hebben mogen we rustig stellen dat elektrisch vervoer – als we de productie en nadien de sloop meenemen helemaal niet schoon is. Integendeel!

Nergens lees ik iets over Waterstof, wat in de gehele mobiliteit als zowel in alle woningen – wat op dit moment ook in onze stad ook een punt van discussie is – een uitkomst kan betekenen. Het probleem hierbij is dat nog te veel colleges en beleidsmakers te weinig van deze techniek afweten en dit hoofdstuk dan gemakshalve dan maar overslaan.

Dat wil ik het nog niet hebben over de schaarste aan kostbare grondstoffen, zoals Nikkel, Koper, Kobalt en Lithium, die ver buiten het zicht van de berijders van elektrische auto’s wordt gedolven. En niet altijd onder ideale omstandigheden.

Droom 5. Mobiliteit is veilig
Laat ik het anders zeggen voorzitter. Mobiliteit kan veilig zijn mits alle verkeersdeelnemers hun gedrag aanpassen. En u als college de verkeersonveilige plekken in onze stad aanpakt. Dat in de bebouwde kom, op enkele plaatsen de maximumsnelheid naar 30 km kan gaan spreken wij niet tegen. Maar om op alle wegen in deze stad een maximum van 30 km per uur in te voeren doet mij weer denken aan een dagje Efteling.

Droom 6. Mobiliteit is gezond
Meer lopen en fietsen.
Inderdaad voorzitter, dat is een open deur. Maar niet iedereen heeft de tijd en mogelijkheid om met de fiets of te voet naar zijn/haar werk te gaan, de wekelijks boodschappen te doen, of buiten onze woonplaats sport te beoefenen of op familiebezoek te gaan. Waarbij het Openbaar Vervoer, als je er dagelijks gebruik van moet maken een grote onvoldoende scoort.

Droom 7. Mobiliteit is ontspannen.
Dat klopt voorzitter. Prettig verplaatsen en dat zonder gedoe is ontspannen. Dat doen wij als LPF-fractie ook als we de entree van de Efteling zijn gepasseerd.

Voorzitter,
Ruim 60 jaar nadat de wijze heren Peter Reijnders en Anton Pieck het grondgebied van Eindhoven hadden verlaten om in Kaatsheuvel hun dromen en ambities waar te maken, slaat u met dit Raadsvoorstel Masterplan Mobiliteit 2050 de plank volledig mis.

Natuurlijk is een overkoepelende visie niet alleen verstandig maar ook noodzakelijk. Maar ga dan wel uit van realistische doelstellingen, gemaakt met het volle verstand, waar Eindhovense inwoners en ondernemers achter kunnen staan.

Dank u wel.

Betoog: Rudy Reker, fractievoorzitter

Studio040 https://studio040.nl/nieuws/artikel/eindhovense-politiek-kritisch-op-mobiliteitsplannen

ED 6-3-2024 https://www.ed.nl/eindhoven/raad-heeft-hele-kluif-aan-nieuw-stadsbreed-verkeersplan-zijn-die-twee-jaar-lang-dromen-dan-voor-niets-geweest~ac63af2d/