Werkbezoek Raadsleden aan de Redlight zone
Het thema van dit bezoek aan het Baekelandplein is het besluit dat op dit moment een vergunningenstelsel wordt gehanteerd (per januari 2024) , de zogenaamde ‘schaarse vergunningen’, terwijl bij het verhuizen van de raamprostitutie naar het van Baekelandplein een vergunning voor onbepaalde tijd is verstrekt.
Het Schaarse vergunningen beleid in Eindhoven
Het college past vanaf januari 2024 de beleidsregels van het ‘Schaarse vergunningenbeleid’ stip toe. Dit echter zonder gebruik te maken van aangedragen overwegingen waardoor men van dit beleid kan en mag afwijken. Voor de prostitutiebranche is dit huidige beleid funest.
Het zal duidelijk zijn dat Eindhoven, alleen al voor de veiligheid van haar inwoners en bezoekers aan onze stad, het sociaal beleid van sekswerkers alsook van deze ondernemers, deze branche niet kan en niet mag missen. Het college moet er dan ook alles aan doen om deze bedrijfstak in heel de stad alsook op het Baekelandplein veilig te houden. Maar dat gaat niet vanzelf en zeker niet op de manier hoe het nu gaat! (april 2025)
Veiligheid en het sociaal beleid
Vanaf 2024 krijgt de ondernemer die kamers verhuurt op het Baekelandplein een vergunning voor 5 jaar. Overigens is dit tegen de destijds gemaakte afspraken in (!) toen de ondernemers het pand casco hebben gehuurd en zelf voor de inrichting en aankleding hebben gezorgd. Deze vergunning kan nu éénmaal verlengd worden met 5 of zelfs met 3 jaar. Dat betekent dan na maximaal 10 jaar het einde van je ondernemerschap. Je investeringen zijn weg, 10 jaar van je leven voorbij en je staat dan met lege handen. Ook de sekswerkers staan dan op straat en verdwijnen in het illegale circuit met alle gevaren en nadelige gevolgen van dien. Want daar is geen enkel toezicht! Over Femicide gesproken!
Daar komt bij dat de huidige exploitant/ondernemer zijn bedrijf casco moet opleveren, met als gevolg dat de nieuwe ondernemer behalve veel tijd vele tienduizenden euro’s moet investeren om het pand weer bedrijfsklaar te maken. Ook de procedure om nieuwe exploitanten te vinden, te screenen en de BIBOB procedure te hebben doorlopen vergt vele maanden tot meerdere jaren totdat het pand weer de rode lampen kan aandoen.Al die tijd staan er meerdere panden leeg (momenteel 6) wat betekend dat de enkele ondernemers de veiligheidsbemanning voor het plein moet leveren en daarvan ook de kosten dragen. Ook deze kosten hakken er flink in
.
Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen
De exploitanten die als ondernemers hun kost verdienen met het werk in de seksbranche hebben er alle baat bij dat hun wijk, hun werkomgeving veilig en schoon is en ook de sekswerkers veilig en een prettig werkklimaat ondervinden. Wij mogen ook niet vergeten dat deze ondernemers als voorportaal fungeren om misstanden buiten de deur en buiten onze stad te houden.
Quote uit de Europese wetgeving
Bij de vaststelling van regels voor de selectieprocedure mag rekening gehouden worden met overwegingen die betrekking hebben op:
• de volksgezondheid;
• de doelstellingen van het sociaal beleid;
• de gezondheid en veiligheid van werknemers of zelfstandigen;
• de bescherming van het milieu;
• het behoud van cultureel erfgoed;
• andere dwingende redenen van algemeen belang, in overeenstemming met het Unierecht (art. 12 lid 3 Dienstenrichtlijn).