Groene Corridor en opschorten afsluiting Zwaanstraat
Zwaanstraat Eindhoven
Actuele motie
De ondergetekende, lid van de raad van de gemeente Eindhoven, heeft de eer de volgende actuele motie aan te bieden.
Overwegende dat,
• Het college voornemens is om de gehele Bezuidenhoutseweg en de Zwaanstraat tot de rotonde bij de Halve Maanstraat vanaf twee kanten, voor het autoverkeer geheel af te sluiten t.b.v. een fietsstraat;
• De Achtseweg-Zuid nu al veel verkeer heeft te verwerken van de nog steeds groeiende Internationale School, het toenemende aantal bezoekers van het Sportcomplex De Hertgang, de forenzen die dagelijks van deze weg gebruik maken omdat zij richting Woensel of Strijp rijden en de automobilisten die van het Philips De Jongpark gebruik maken;
• De aansluiting van de Achtseweg-Zuid met de ventweg op de Beukenlaan nu al met 2.500 verkeersbewegingen een zeer druk en levensgevaarlijk verkeersknooppunt is;
• Het college door het ontbreken van voldoende financiële middelen én een goed plan slechts een tijdelijke voorziening Achtseweg-Zuid naar de Ring wil maken, waar het verkeer ook in de toekomst met 10.000 á 11.000 verkeersbewegingen, alleen maar naar rechts kan afbuigen;
• Het college zéér lichtzinnig denkt over hoe zij de totale verkeersafwikkeling vanuit- en naar het dan geïsoleerde Strijp ten noorden van de Noord-Brabantlaan, het Drents Dorp, Strijp-R, Strijp-T en de Internationale School op een goede en veilige manier vorm kan geven;
• Er in het huidige plan onvoldoende rekening wordt gehouden met de vele voetgangers, fietsers en ander langzaam verkeer die nu al van de ventweg op de Beukenlaan gebruik maken;
• De omzet van het brandstofverkooppunt op het Vredeoord, die onder zijn klanten in no-time meer dan 1.300 handtekeningen van tegenstanders van de beoogde afsluiting heeft verzameld en aan het college heeft overhandigd, door deze afsluiting drastische zal dalen, waarbij het college kan rekenen op een forse schadeclaim voor gederfde omzet;
• De bereikbaarheid bij calamiteiten vertragend voor hulpdiensten zal uitpakken;
• De Groenewoudseweg zal als nieuwe sluiproute worden gebruikt, waarbij men op hetzelfde knelpunt Ring en Achtseweg-Zuid uitkomt;
Van mening zijnde dat,
• Het een prioriteit is dat eerst een veilige en definitieve aansluiting wordt gemaakt van de Achtseweg-Zuid op de Ring en de herinrichting van de ventweg op de Beukenlaan mede t.b.v. voetgangers, fietsers en overig langzaam verkeer en na realisatie van dit project een herbeoordeling te maken of een definitieve afsluiting van de Bezuidenhoutseweg en Zwaanstraat verantwoord is;
• De ‘Groene Corridor’ ook goed tot haar recht zal komen indien de Bezuidenhoutseweg en de Zwaanstraat verkeersluw wordt gemaakt door het vrachtverkeer de toegang te ontzeggen, een 30-km zone in te stellen en deze straten een facelift te geven die een ‘Groene Corridor’ waardig is.
Besluit:
Het college van burgemeester en wethouders uit te nodigen een nieuw plan te maken zoals in deze actuele motie is beschreven;
Eindhoven, 15 maart 2016
Het lid van de raad;
Rudy Reker (Lijst Pim Fortuyn), voorsteller
Bezuidenhoutseweg Eindhoven
Toelichting
Idealen hebben, in dit geval de Groene Corridor is natuurlijk niets op tegen. Maar het college moet wel goed overwegen of het doortrekken van deze ‘Groene Corridor’ mogelijk is zonder schade aan te richten aan de overige infrastructuur en bij een verkeerd besluit – zoals het plan er nu ligt – een goede bereikbaarheid van wijken en straten in het stadsdeel Strijp, het Drents Dorp en Strijp-R onmogelijk maakt. Wat te doen door bv hulpdiensten bij calamiteiten op de ventweg Beukenlaan?
Het zal duidelijk zijn dat het afsluiten van de Zwaanstraat en de Bezuidenhoutseweg in het huidige plan voor het autoverkeer bij nader inzien een ondoordacht plan is waar zowel de gemeenteraad en het college in deze vorm op terug moet komen.
Het kan niet alleen anders, het moet ook anders.
In deze actuele motie staat aangegeven hoe het beter kan zonder de bewoners in een groot deel van Strijp te isoleren en de doorstroming van het autoverkeer niet te veel te hinderen.
Als eerste zal het knelpunt Achtseweg-Zuid en de Ring (Beukenlaan) definitief moeten worden heringericht waarbij de veiligheid van alle weggebruikers inclusief het langzame verkeer en voetgangers bij het station Strijp-S gegarandeerd moet worden. Dat alleen al zal op zich een hele zware opgave zijn omdat er door het bestaande viaduct zeer weinig ruimte is, terwijl het college na het voltooien van deze reconstructie daar een verkeersintensiteit in schat van 10 a 11 duizend verkeersbewegingen. Dat is ruim 4 keer hoger dan nu al het geval is.
Daarna lijkt het ons verstandig om dan de hele situatie van het afsluiten van de Zwaanstraat en de Bezuidenhoutseweg nog eens goed te analyseren en te overwegen of het doel van de ‘Groene Corridor’ ook bereikt kan worden door op de Zwaanstraat en de Bezuidenhoutseweg een verbod in te stellen voor vrachtwagens en op deze wegvlakken een 30-Km zone in te stellen en een facelift te geven die een ‘Groene Corridor’ waardig is.
Een bijkomend voordeel is dan dat de veiligheid voor fietsers zal toenemen omdat deze weg anders, in het bijzonder in het donker gemijt zal worden.
Dank u wel