Het deelauto debacle

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven
Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven | Instagram | ed.nl
https://topgear.nl/autonieuws/autolib-dit-gebeurde-er-met-de-deelautos-in-parijs/
Antwoord van burgemeester en wethouders
Ja, het onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit en het Dashboard Autodelen van CROW zijn bekend. Daaruit blijkt dat er aan de aanbodzijde van deelauto’s grote stappen zijn gemaakt. Het ‘Dashboard autodelen’ toont in welke Nederlandse steden en provincies het aanbod van deelauto’s het grootst is.
2. Hoeveel vergunningen zijn er verstrekt voor deelauto’s in Eindhoven?
Tot en met 2020 zijn er voor 56 deelauto’s vergunningen verstrekt. Het gaat om 33 Greenwheels deelauto’s met een vaste parkeerplaats en om 23 Amber deelauto’s. De deelauto’s van Amber zijn free-floating en kennen geen vaste parkeerplaats. De deelauto’s zijn via de app te vinden in het servicegebied in Eindhoven en kunnen daar ook weer achtergelaten worden.
In 2021 zijn er 28 vergunningen bij gekomen en is een nieuwe aanbieder gestart in Eindhoven. Voor deelauto’s met een vaste standplaats gaat het om 8 MyWheels deelauto’s en 9 Greenwheels deelauto’s. Daarnaast zijn er 11 MyWheels deelauto’s zonder vaste parkeerplaats. Dit zijn zone-floating deelauto’s die in een bepaalde wijk te vinden zijn.
3. Hoeveel van deze deelauto’s hebben een vergunning voor een vaste parkeerplek?
Op dit moment (peildatum 1 nov 2021) hebben we voor 50 deelauto’s een vergunning voor een vaste parkeerplek verstrekt.
4. Wat doet dat met uw opvatting over de huidige deelauto’s in onze stad? Gaat u nog vergunningen verstrekken aan commerciële bedrijven die deelauto’s aanbieden als er toch vrijwel niemand gebruik maakt van een deelauto?
De aanbieders van deelauto’s monitoren het gebruik van de deelauto’s en het aantal abonnees in een bepaalde wijk. Vanuit deze analyse geeft een aanbieder aan of er behoefte is aan een extra deelauto in een bepaald gebied. Uit gesprekken met aanbieders blijkt dat Eindhoven een interessante locatie voor ze is.
Conform het Coalitieakkoord 2018-2020 Evenwicht en Energie "Ook blijven we vol inzetten op Mobility as a Service en op deelauto's" hebben we een uitnodigende houding tov deelmobiliteit en faciliteren we de plaatsing van deelauto’s door aanbieders waarbij de behoefte leidend is. Op dit moment zien wij geen reden om af te wijken van de ingezette lijn.
5. Is het college na deze berichtgeving bereid om het loslaten van de parkeernorm bij nieuwbouw te heroverwegen?
Nee. In het integraal MIRT onderzoek naar Verstedelijking en Bereikbaarheid Brainportregio hebben Rijk en regio beschreven wat de urgentie, aard, omvang, onderbouwing en aanpak van de samenhangende opgaven op het gebied van verstedelijking en bereikbaarheid is. Binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven is er richting 2040 sprake van een woningbouwopgave van ca. 62.000 woningen en een groei van 72.000 fte aan arbeidsplaatsen. Besloten is dat deze groei vooral in Eindhoven landt. In lijn met de eerder ontwikkelde plannen (Ontwikkelperspectief Centrum, Eindhoven op Weg en Internationale Knoop XL) is geconcludeerd dat deze verstedelijkingsopgave alleen gerealiseerd kan worden wanneer ook geïnvesteerd wordt in randvoorwaarden zoals groen, openbare ruimte, energie en een bijpassend mobiliteitssysteem.
De groei dwingt tot keuzes om de regio niet vast te laten lopen en vraagt, met name binnen de Ring, om structureel andere keuzes op het gebied van mobiliteit; meer lopen, fietsen en OV gebruik of wel de inzet op een mobiliteitstransitie. Deelmobiliteit zoals deelauto’s, -fietsen en -scooters is een van de oplossingen voor het realiseren van de mobiliteitstransitie en het levert een bijdrage aan meer ruimte in de stad doordat de transitie van bezit naar gebruik wordt gemaakt. Het geeft bewoners en bezoekers de keuze om op een duurzame en/of actieve wijze te reizen zonder zelf over een voertuig te hoeven beschikken.
Het toepassen van parkeernormen is hoe dan ook van belang om parkeren bij nieuwbouwplannen goed te organiseren. Zonder de parkeernormensystematiek zou het mogelijk zijn de extra parkeerbehoefte op de openbare ruimte af te wentelen, terwijl de druk op die ruimte voor allerlei doeleinden al hoog is. Met de optie in de parkeernormensystematiek om deelmobiliteit in te zetten wordt het mogelijk gemaakt de extra parkeerbehoefte zelf nog te verlagen (de zgn. mobiliteitscorrectie), wat leidt tot minder parkeerplaatsen op eigen terrein. In het kader van de parkeerstrategie (in ontwikkeling) zal de huidige nota parkeernormen worden geëvalueerd, waaronder de mobiliteitscorrectie.
6. Is het college bereid het opheffen van de bestaande parkeerplaatsen in onze stad van uw wensenlijstje weg te strepen?
Nee, vanuit de eerder genoemde keuzes is het bevorderen van deelmobiliteit juist gewenst. Daarvoor zijn openbaar toegankelijke parkeerplaatsen randvoorwaardelijk. Uit parkeertellingen blijkt overigens dat er op dit moment nog genoeg restcapaciteit in de stad aanwezig is om de (te) vervallen parkeerterreinen op te kunnen vangen, ook in het centrum.
Eindhoven, 23 november 2021